Peugeot Club Danmark
 Januar 21 2018 23:48:49
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 6
Brugere online: Hadb

Antal brugere: 7,896
Nyeste bruger: Hadb
Debatemner
Nyeste emne
Kodning af gearing
207 tænder selv lyset
peugeot 307 tikker
Haynes Service and R...
mirror screen
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [580]
Konstruktionsfejl... [94]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
Se indlæg
Peugeot Club Danmark | Teknik | Motor og Transmission
Forfatter Kondensator peugeot 407
FlemmingL
Brugere

Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 21.04.12
Lagt på d. 20-05-2013 16:54
Jeg har sidste sommer konstateret at mit klima anlæg var utæt og kun kunne holde tryk i ca en måned. jeg har nu fået kigget på det og ved hjælp af en snuser fundet frem til at det er kondensatoren der er utæt.

så mit spørgsmål er så, er der nogen der har prøvet at skifte sådan en og kunne fortælle mig hvordan man skal gribe det an....?

Har kigget lidt på det og den er jo godt gemt væk foran den normale køler og kan ikke rigtigt vurdere om køleren skal ud eller den kan trækkes opad. Og udskiftes på den måde.

OG den sidste ting er, at når man søger på nye kondensatorer på nettet, er siderne lidt uenige om hvilke model år de passer til. nogle skriver at det bare er fra 2004 og frem til alle modeller. nogle skriver at det er fra 2004 til 2008 men ikke hvad man så skal bruge efter 2008. og min er fra 8 måned 2008 og har det nyere forbedrede klima anlæg som den faceliftede model fik. jeg har set 2 forskellige kondensatorer på nettet, en mere firkantet og en aflang. så vidt jeg kan se ude i bilen, ser den mere aflang ud end firkantet. så er en smule forvirret. den er lige så lang som den normale køler, men lavere.

ville være glad hvis der sidder en som har prøvet dette før, og lige kunne give et par gode råd.....smiley

på forhånd tak.

Flemming
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
larsK
Brugere

Antal indlæg: 677
Bopæl: Kbh S
Tilmeldt: 22.01.09
Lagt på d. 21-05-2013 06:51
hey Flemming

jeg plejer normalt at hive køleren af da det giver det pæneste resultalt, har set nogen gøre det uden men det er noget med vold og du risikere at både køler og kondenser tar skade, så er det nemmere at hive køleren af..

men har du A/C anlæg til aftapning og påfyldning?

Ang. kondensor ved jeg ikke lige hvilken årgang kondenser din høre under.
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
Tonny1970
Brugere

Antal indlæg: 10
Bopæl: Vejle
Tilmeldt: 22.12.12
Lagt på d. 21-05-2013 18:11
Jeg har lige fået skiftet min og fik at vide at jeg under ingen omstændigheder måtte skifte sådan en selv hvis jeg ikke havde udstyret til det. gassen inden i er sundhedsskadelig hvis det bliver lukket ud i det fri. Så pas på. Jeg gav 1800kr for kondenser 1000kr for væske og så vil jeg sige 1500kr til arbejdsløn + mons


Peugeot 407 2,2 sw 2006
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
FlemmingL
Brugere

Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 21.04.12
Lagt på d. 21-05-2013 20:12
Hej begge to...

Jeg har adgang til værksted, med alt aircon udstyr. Der er også en helt ny automatisk aircon maskine, der selv kører en cyklus med både tømning og genfyldning. så alt det er der styr på, selvom jeg nu ikke så sikker på at den gas man bruger idag er så farlig endda...smiley

Men Lars, den rigtige kondensor er købt hjem idag, min kammerat der har et værksted har fundet frem til den rigtige. Men er det så simpelt at man bare demontere køler og derefter kondenser. og samler igen den modsatte vej...?
eller er der noget man skal være specielt opmærksom på...?
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1916
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 21-05-2013 22:18
Tonny1970 skrev:
Jeg har lige fået skiftet min og fik at vide at jeg under ingen omstændigheder måtte skifte sådan en selv hvis jeg ikke havde udstyret til det. gassen inden i er sundhedsskadelig hvis det bliver lukket ud i det fri. Så pas på. Jeg gav 1800kr for kondenser 1000kr for væske og så vil jeg sige 1500kr til arbejdsløn + mons


Ja du kan godt have ret , men hvis der er tæret hul i kondenseren hvor meget kølemiddel tror du så der er i anlæget ? og når i skifter de ting så husk at påfylde den rigtige mængde olie
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
FlemmingL
Brugere

Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 21.04.12
Lagt på d. 21-05-2013 22:41
Det er jeg godt klar over, men med sådan noget udstyr er det nu ret simpelt. Man plotter ind hvor meget væske den skal have. I en 407 er det 650 gram. Så tømmer den systemet helt først, måler hvor meget den tømmer af. Så fylder den op til de 650 gram og fortæller hvor meget der manglede, printet ud på en strimmel. Og den fylder også selv kompressor olie i til smøring af systemet.

Havde jeg ikke adgang til alt dette, var det bestemt ikke noget jeg selv gik igang med, det er ikke en reperation man laver hjemme i carporten....smiley
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
Holt
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1768
Bopæl: Hejnsvig
Tilmeldt: 28.06.11
Lagt på d. 22-05-2013 06:15
Selv om man ikke har adgang til fyldestation er der jo ikke noget galt i at skifte defekte komponenter selv for derefter at få værksted/kølemontør til at fylde anlægget.


Holt


Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2002
Peugeot 207 Hatchback 1.6VTI 2008
Fartpilot eftermonteres: http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=3&thread_id=7358
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1916
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 22-05-2013 16:30
FlemmingL skrev:
Det er jeg godt klar over, men med sådan noget udstyr er det nu ret simpelt. Man plotter ind hvor meget væske den skal have. I en 407 er det 650 gram. Så tømmer den systemet helt først, måler hvor meget den tømmer af. Så fylder den op til de 650 gram og fortæller hvor meget der manglede, printet ud på en strimmel. Og den fylder også selv kompressor olie i til smøring af systemet.

Havde jeg ikke adgang til alt dette, var det bestemt ikke noget jeg selv gik igang med, det er ikke en reperation man laver hjemme i carporten....smiley


Hvordan taster du ind der er udskiftet nogen komponenter , for de dele der udskiftes skal der fyldes den mængde olie på som ligger i samt det olie der skilles fra ved aftapning
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
FlemmingL
Brugere

Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 21.04.12
Lagt på d. 22-05-2013 23:28
Så vidt jeg har forstået det, så bliver alt tømt af med vacum når maskiinen kører sin cyklus. Altså også alt tilsat olie. Og den væske der bliver påfyldt systemet skal have en bestemt procentdel tilsat af olie, og hvis ønsket, sporstof som er det samme på alle biler. Så man behøver ikke fylde olie på separat. Så det er ligegyldigt hvor mange komponenter du har udskiftet, da olien er bare en procentdel af væsken.
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2231
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 23-05-2013 00:30
FlemmingL skrev:
Det er jeg godt klar over, men med sådan noget udstyr er det nu ret simpelt. Man plotter ind hvor meget væske den skal have. I en 407 er det 650 gram. Så tømmer den systemet helt først, måler hvor meget den tømmer af. Så fylder den op til de 650 gram og fortæller hvor meget der manglede, printet ud på en strimmel. Og den fylder også selv kompressor olie i til smøring af systemet.

Havde jeg ikke adgang til alt dette, var det bestemt ikke noget jeg selv gik igang med, det er ikke en reperation man laver hjemme i carporten....smiley

Man kan da ikke bare gøre sådan, når der har været et hul på anlæget, den mængte der er smutet ud af hullet kan maskinen jo ikke målesmiley
fremgangsmåden du beskriver er på et anlæg uden defektersmiley


Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 540.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
FlemmingL
Brugere

Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 21.04.12
Lagt på d. 23-05-2013 06:09
Det skal den da heller ikke.... Du for tæller maskinen at bilen skal have 650 gram på anlæget. Så starten den og tømmer det der er tilbage. I min var det 70 gram sidst. Så fylder den de 650 gram på som du har fortalt den og da der var 70 gram da tilbage, som den jo genbruger, betaler du så for 580 gram ny væske. Så det er ligegyldigt om det er et anlæg med defekter eller ej. Det er da rimeligt simpelt....smiley
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1916
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 23-05-2013 17:46
FlemmingL skrev:
Det skal den da heller ikke.... Du for tæller maskinen at bilen skal have 650 gram på anlæget. Så starten den og tømmer det der er tilbage. I min var det 70 gram sidst. Så fylder den de 650 gram på som du har fortalt den og da der var 70 gram da tilbage, som den jo genbruger, betaler du så for 580 gram ny væske. Så det er ligegyldigt om det er et anlæg med defekter eller ej. Det er da rimeligt simpelt....smiley


Hvis der udskiftes nogen dele skal der efterfyldes med olie fordi olien ligger i den afmonterede del , der er omkring 160 cm3 olie total på anlægget
så hvis du udskifter en kondensator skal der fyldes 40cm3 + det aftappede udskilte olie nu snakker vi ren olie og ikke kølemiddel , kølemiddel på 650 gr kommer oven i olien , normalt siger man at halvdelen af olien ligger i kompressoren og den anden halvdel i systemet
Forfatter RE: Kondensator peugeot 407
FlemmingL
Brugere

Antal indlæg: 7
Tilmeldt: 21.04.12
Lagt på d. 23-05-2013 19:42
Ok... Jamen så meget er jeg slet ikke inde i det. Så du har da sikkert ret. Har bare set at der på maskinen sidder en olie beholder på siden, som den automatisk. Tilsætter noget af, og regnede med at det så var det. Men er sikker på at min kammerat, som ejer værkstedet har fuldt styr på det...smileysmiley
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark