Peugeot Club Danmark
 Juli 22 2018 14:29:22
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 14
Ingen brugere online

Antal brugere: 8,183
Nyeste bruger: Rune2504
Debatemner
Nyeste emne
Ny radio med gps
Peugeot 107 brændsto...
307 vil ikke slukke ...
Muligt
Radio
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [613]
Konstruktionsfejl... [96]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
Se indlæg
Peugeot Club Danmark | Arkiv | Peugeot snak (arkiv)
Forfatter 406 Klimanlæg problem
Aktuar1
Brugere

Antal indlæg: 1
Tilmeldt: 28.04.10
Lagt på d. 28-04-2010 16:00
Jeg har følgende problem med klimaanlægget på min 406'er årgang 2000:

Når jeg slår aircon fra, så dugger bilens ruder fuldstændig til. Selv hvis jeg blæser kraftig varme op på forruden, er det meget svært at komme af med duggen. Problemet sker selv i helt tørt vejr, og duggen kommer meget hurtigt, så efter 1 minut er det stort set umuligt at se ud af ruderne. Duggen forsvinder så snart, jeg slår aircon til igen. Jeg har aldrig oplevet noget lignende. Det opstod første gang i vinter, hvor de kolde udendørstemperatur automatisk slog aircon fra for at undgå frost i kondensvandet. Jeg var stort ikke i stand til at se ud af bilen.

Er der andre, der har oplevet noget lignende og har en løsning?

Jeg har ringet til et Peugeot værksted, som anbefaler at få renset systemet til klimaanlægget. Men selv hvis anlægget skulle være tilstoppet, så forstår jeg ikke, hvordan der kan komme så meget dug, som der gør! Et tilstoppet anlæg bør vel ikke give meget anderledes resultater end at køre med recirkulation slået til eller hvad? Jeg har da tidligere kunnet køre med recirkulation og uden aircon i min. 15 min uden af bilen duggede, mener jeg?

Mvh. Lars
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
silverfox
Brugere

Antal indlæg: 1417
Tilmeldt: 27.07.09
Lagt på d. 28-04-2010 20:33
I bilen sidder en fordamper, som luften cirkulerer igennem. I den fordamper samles der kondensvand når AC kører. Dette aftappes langsomt under bilen. Når du slukker for AC cirkulerer luften stadig gennem fordamperen og opsamler derved fugt.
Iøvrigt er der ingen grund til at slukke for AC pga frost. Den bedste måde at sikre systemets holdbarhed på, er aldrig at slukke det.
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
DaVaSt
Brugere

Antal indlæg: 14
Bopæl: Spentrup - N. for Randers - 206 Hdi1,4
Tilmeldt: 21.03.06
Lagt på d. 03-05-2010 12:11
Jeg tror at det er din friskluft/recirkulations klap som ikke bevæger sig.

Den står nok i recirkulations position.

Af med pollenfiltret i h side nedenfor visker i motorrum.
Så kan du se ned til blæseren. Der kommer en klap ud som gør at du ikke kan se ventilatoren hvis positionen er recirkulation.

Jeg har selv oplevet dette og da var det et par tænder på noget gear værk som gjorde at klappen ikke flyttede sig.

Check det lige.
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
Groftnok
Brugere

Antal indlæg: 12
Bopæl: Sønderborg
Tilmeldt: 15.08.11
Lagt på d. 14-02-2013 19:54
Hejsa, jeg syntes også at min 406 dugger til rigtig meget i forhold til min gamle bilpark. Jeg kan dog høre på luften, når jeg trykker på recirc., at det har en effekt, så jeg tror ikke at det er min recirc. klap der fejler noget - og varmelegemet lugter ikke utæt.

Derimod syntes jeg at jeg kan mærke forskel på den luft (både mængde og temperatur) der kommer ud af dyserne når jeg kører ind og ud af en rundkørsel. Lidt som om der er en klap der dingler inde i klimaanlægget et sted.

Er der nogen der har et godt bud på hvor jeg kan starte med at lede, da jeg helst ikke vil afmontere hele instrumentbordet forgæves. smiley
Redigeret af Groftnok d. 14-02-2013 19:56
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1924
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 14-02-2013 21:04
Hvis du kan lugte kølvæske i kabinen er varmeapparatet sikkert utæt og så kommer der damp på ruderne og den er umulig at holde tør selv aircon må gi op , for samtidig er det også fedtet

Du kan godt tage elementet ud i venstre side hvis du fjerner ratstammen
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
Groftnok
Brugere

Antal indlæg: 12
Bopæl: Sønderborg
Tilmeldt: 15.08.11
Lagt på d. 14-02-2013 22:53
KHJ skrev:
Hvis du kan lugte kølvæske i kabinen er varmeapparatet sikkert utæt og så kommer der damp på ruderne og den er umulig at holde tør selv aircon må gi op , for samtidig er det også fedtet

Nej varmelegemet er ikke utæt, den lugter ikke, bruger ikke kølervæske eller viser andre syptomer på en utæthed.

Jeg tjekkede også om recirc. klappen i motorrummet under viskerbladet fungerede som den skulle - og det gjorde den...

Til gengæld var filteret over blæseren MEGET snavset, men da bilen stadig har svært ved at komme af med duggen selvom recirc. er slået til, kan det jo ikke have været årsagen...
Redigeret af Groftnok d. 14-02-2013 22:57
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
KHJ
Brugere

Antal indlæg: 1924
Tilmeldt: 02.07.11
Lagt på d. 14-02-2013 23:35
Groftnok skrev:


Til gengæld var filteret over blæseren MEGET snavset, men da bilen stadig har svært ved at komme af med duggen selvom recirc. er slået til, kan det jo ikke have været årsagen...


Jeg kan ikke li du skriver at rec. er slået TIL , for hvis det er tilfældet får du duggede ruder
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
Holt
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 1913
Bopæl: Hejnsvig
Tilmeldt: 28.06.11
Lagt på d. 15-02-2013 06:16
Recirkulation er kun til når du passerer en mark hvor der bliver spredt gylle eller lignende, bilen kan ikke komme af med fugten. Det samme gør sig gældende hvis pollenfilteret er stoppet, skift filteret og jeg vil tro problemet er løst.


Holt


Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2002
Peugeot 307 Hatchback 2.0 "Griffe" 2006
Fartpilot eftermonteres: http://www.peugeotclub.dk/forum/viewthread.php?forum_id=3&thread_id=7358
Instruktionsbøger til alle Peugeot fra 205 og frem http://public.servicebox.peugeot.com/ddb/
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
Groftnok
Brugere

Antal indlæg: 12
Bopæl: Sønderborg
Tilmeldt: 15.08.11
Lagt på d. 16-02-2013 00:48
KHJ skrev:
Groftnok skrev:


Til gengæld var filteret over blæseren MEGET snavset, men da bilen stadig har svært ved at komme af med duggen selvom recirc. er slået til, kan det jo ikke have været årsagen...


Jeg kan ikke li du skriver at rec. er slået TIL , for hvis det er tilfældet får du duggede ruder


Vil det sige at en 406'er ikke affugter med A/C når recirc er slået til?

Jeg har altid brugt recirc. + A/C til hurtig kabineopvarming og affugtning om morgenen (+ når jeg passerer en gyllemark smiley)... Jeg gør det samme i min bil nr. 2 (en KIA Clarus) hvor jeg opnår gode resultater uden fugt...

Uanset hvad kan det jo ikke passe at en bil skal dugge fuldstændig til så snart man slår A/C fra. I så fald er bilen jo ubrugelig uden A/C i vinterhalvåret.

Er der nogen der har et tip til hvordan man kan tjekke om bilen kommer af med sit kondensvand fra A/C'en eller har et tip til hvilke klapper i klimaanlægget der kan drille (udover recirc. klappen)?
Redigeret af Groftnok d. 16-02-2013 01:00
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2309
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 16-02-2013 01:29
Groftnok skrev:

Vil det sige at en 406'er ikke affugter med A/C når recirc er slået til?

Jeg har altid brugt recirc. + A/C til hurtig kabineopvarming og affugtning om morgenen (+ når jeg passerer en gyllemark smiley)... Jeg gør det samme i min bil nr. 2 (en KIA Clarus) hvor jeg opnår gode resultater uden fugt...

Uanset hvad kan det jo ikke passe at en bil skal dugge fuldstændig til så snart man slår A/C fra. I så fald er bilen jo ubrugelig uden A/C i vinterhalvåret.

Er der nogen der har et tip til hvordan man kan tjekke om bilen kommer af med sit kondensvand fra A/C'en eller har et tip til hvilke klapper i klimaanlægget der kan drille (udover recirc. klappen)?

hvis den har lavet en sø af vand under.

A/C kan da ikke varmesmiley


Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 555.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
Groftnok
Brugere

Antal indlæg: 12
Bopæl: Sønderborg
Tilmeldt: 15.08.11
Lagt på d. 17-02-2013 19:59
pug407aut skrev:
hvis den har lavet en sø af vand under.

A/C kan da ikke varmesmiley


Ja den er jeg med på :-)
Men hvor har drænet udløb?
Jeg bruger i øvrigt heller ikke A/C til at opvarme kabinen, men til at affugte den.

Jeg afmonterede i øvrigt mit pollenfilter i torsdags idet det var meget beskidt. Allerede fredag morgen var der langt mindre fugt i kabinen hvor fugten til tider har drevet ned af vinduerne - og det endda på trods af at jeg slet ikke har kørt i den.

Jeg smed pollenfilteret et smut i opvaskemaskinen og lod det tørre til lørdag morgen hvor jeg monterede det igen. Jeg har slet ikke fugt i kabinen længere... Det kan selvfølgelig være tilfældigt at luftfugtigheden har været lavere, men jeg tror at det var løsningen på mit fugtproblem.
Redigeret af Groftnok d. 17-02-2013 20:09
Forfatter RE: 406 Klimanlæg problem
rem-dk
Brugere

Antal indlæg: 80
Bopæl: Fredensborg
Tilmeldt: 11.01.11
Lagt på d. 17-02-2013 20:21
Groftnok skrev:
pug407aut skrev:
hvis den har lavet en sø af vand under.

A/C kan da ikke varmesmiley


Ja den er jeg med på :-)
Men hvor har drænet udløb?
Jeg bruger i øvrigt heller ikke A/C til at opvarme kabinen, men til at affugte den.

Jeg afmonterede i øvrigt mit pollenfilter i torsdags idet det var meget beskidt. Allerede fredag morgen var der langt mindre fugt i kabinen hvor fugten til tider har drevet ned af vinduerne - og det endda på trods af at jeg slet ikke har kørt i den.

Jeg smed pollenfilteret et smut i opvaskemaskinen og lod det tørre til lørdag morgen hvor jeg monterede det igen. Jeg har slet ikke fugt i kabinen længere... Det kan selvfølgelig være tilfældigt at luftfugtigheden har været lavere, men jeg tror at det var løsningen på mit fugtproblem.


Det duer ikke at smide filteret i opvaskemaskinen.
Det er lavet af papir, og bliver ødelagt af at blive vasket. Køb et nyt i stedet for, og skift det en gang om året. Så er dine indeklimaproblemer sikkert forbi. :-)


406 XS4 2,0 2003
406 SL 1,8 1996
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark