Peugeot Club Danmark
 Juli 21 2018 09:54:38
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 8
Ingen brugere online

Antal brugere: 8,180
Nyeste bruger: Maibak
Debatemner
Nyeste emne
207 ujævn motorgang ...
Radio
fartpilot - nu også ...
207 anhængertræk
Viskemotor bag på 30...
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [613]
Konstruktionsfejl... [96]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
Se indlæg
Peugeot Club Danmark | Teknik | Motor og Transmission
Forfatter oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 29-08-2017 14:28
Hej

Har brug for lidt ideer til hvorfor min 407 1,6 HDI stadig oser brunt/sort....

Den har oset siden jeg købte den for 2 år siden når jeg sparker til den, hvilket også kan ses på bagkofanger og bagsmækken.

EGR skiftet for 1 år siden ( var dengang sikker på den var årsagen )
Partikelfilter skiftet for 4 måneder siden. ( den regenerede for hver 400 km. )
Indsugningsmanifold skiftet for 2 uger siden, den var meget stoppet af koks.
Brændstoffilter skiftet for 1 uge siden.

Det er blevet bedre efter manifold er skiftet, MEN den oser stadig og er ved at drive mig til vanvid, den gør det når jeg sparker til den over 2000 omdr. og bliver så værre og værre jo flere omdrejninger den får og specielt i 2 gear.

Kiggede lige hvad dyserne sagde i tilfælde af at de kan have noget at sige. Dyserne siger i tomgang:
1: -1,14
2: -0,02
3: -0,35
4: 1,43

Kom med jeres ideer og forslag


Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Redigeret af toyota d. 29-08-2017 14:32
Forfatter RE: oser stadig....
superpjok
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 832
Bopæl: Horsens
Tilmeldt: 22.11.13
Lagt på d. 29-08-2017 17:13
Hul på en af slangerne ml intercooler og turbo?
mvh


306 Roland Garros 1,8 1999
Mondeo 2.0 TDCI st. car 2004
RIP: 406 Break 2,0 HDI 2001
PP 2000
Forfatter RE: oser stadig....
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2307
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 29-08-2017 19:52
Dyse 1 eller 4 har et problem
Var dit partikelfilter fyldt siden du har skiftet det, for de 400km mellem hver regen kunne tyde på at der bliver kørt mange korte ture eller med meget lave rpm.
Min 2.0 hdi er også til tider nede omkring de 4-500km, men på meget lange ture så kan min gå 1900km og så tvangs regenerere motorstyringen selv filtret, selvom det kun er 30% fyldt smiley

Nu har du vel fået initialiseret den nye EGR, følg proceduren til punkt og prikke når du gør det.
Har du kontrolleret alle vakuum slanger for brug?



Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 555.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Forfatter RE: oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 30-08-2017 13:35
pug407aut skrev:
Dyse 1 eller 4 har et problem
Var dit partikelfilter fyldt siden du har skiftet det, for de 400km mellem hver regen kunne tyde på at der bliver kørt mange korte ture eller med meget lave rpm.
Min 2.0 hdi er også til tider nede omkring de 4-500km, men på meget lange ture så kan min gå 1900km og så tvangs regenerere motorstyringen selv filtret, selvom det kun er 30% fyldt smiley

Nu har du vel fået initialiseret den nye EGR, følg proceduren til punkt og prikke når du gør det.
Har du kontrolleret alle vakuum slanger for brug?


Kører 90 km hver vej på arbejde, så den får rørt sig, selvfølgelig kører den også kortere ture ind imellem.

Umiddelbart har alle vakuumslanger det OK.

Har godt en mistanke med dyse 4, men havde den på værksted og de mente ikke at det var nok til at den skulle skiftes eller være årsagen til at den oser.

Ups fik aldrig initialiseret EGR, men det har jeg så lige gjort nu. Hvad sker der ved at man ikke gør det ?


Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Forfatter RE: oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 30-08-2017 13:36
superpjok skrev:
Hul på en af slangerne ml intercooler og turbo?
mvh


Ingen revner eller huller at se på slangerne.


Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Forfatter RE: oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 15-09-2017 11:27
Andre der har nogle bud ?


Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Forfatter RE: oser stadig....
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2307
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 15-09-2017 21:48
Er luft og dieselfilter blevet skiftet?
vakuum ventilerne der styre spjældene i indsugningen kan godt lave sort røg hvis de er mekanisk defekte.
kan se ud som dem her [url]https://www.google.dk/search?q=1.6+hdi+vacuum+solenoid&tbm=isch&imgil=8NTaDBDdkYSqgM%253A%253BnZBSetkMn8uILM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fc4owners.org%25252Fplugins%25252Fforum%25252Fforum_viewtopic.php%25253F204284&source=iu&pf=m&fir=8NTaDBDdkYSqgM%253A%252CnZBSetkMn8uILM%252C_&usg=__TFd_LErmk7f_xC5XSo9lHIbF7wc%3D&biw=1664&bih=842&ved=0ahUKEwjm-YS7-qfWAhWnYZoKHeP0BOgQyjcIMQ&ei=KS68WabBIKfD6QTj6ZPADg#imgrc=hamMOH0iEzlmiM:&spf=1505504818976[/url]


da du skiftede indsugningsmanifolden, der skiftede du vel alle pakninger og evt også brugte noget flydende pakning for at gøre det super tæt


Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 555.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Redigeret af pug407aut d. 17-09-2017 17:00
Forfatter RE: oser stadig....
406st
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 500
Bopæl: Vejle
Tilmeldt: 24.03.11
Lagt på d. 15-09-2017 22:25
Citat: "Den har oset siden jeg købte den for 2 år siden når jeg sparker til den, hvilket også kan ses på bagkofanger og bagsmækken."

Kald mig bare gnaven, men at køre flere år i en dieselhakker, der soder så voldsomt, at din kofanger og bagklap bliver svinet til er mig ret uforståeligt. Med 180 km dagligt bare til og fra arbejde plus det løse er din bils udledning af skadelige partikler og sod ikke i småtingsafdelingen.

Mon ikke, det er på tide at overlevere din bil til en specialist (autoriseret PSA-værksted) som kan udbedre fejlene.

VH


406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.
Forfatter RE: oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 16-09-2017 17:10
406st skrev:
Citat: "Den har oset siden jeg købte den for 2 år siden når jeg sparker til den, hvilket også kan ses på bagkofanger og bagsmækken."

Kald mig bare gnaven, men at køre flere år i en dieselhakker, der soder så voldsomt, at din kofanger og bagklap bliver svinet til er mig ret uforståeligt. Med 180 km dagligt bare til og fra arbejde plus det løse er din bils udledning af skadelige partikler og sod ikke i småtingsafdelingen.

Mon ikke, det er på tide at overlevere din bil til en specialist (autoriseret PSA-værksted) som kan udbedre fejlene.

VH


Der har den jo så lige været..... derudover forurener den ikke mere end den må nu, det er det sidste jeg gerne vil af med og som værkstedet ikke har kunnet kurere, med mindre jeg aflevere en blanco check og giver lov til at skifte dele indtil de rammer rigtigt.......


Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Forfatter RE: oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 16-09-2017 17:12
pug407aut skrev:
Er luft og dieselfilter blevet skiftet?
vakuum ventilerne der styre spjældene i indsugningen kan godt lave sort røg hvis de er mekanisk defekte.
kan se ud som dem her [url]https://www.google.dk/search?q=1.6+hdi+vacuum+solenoid&tbm=isch&imgil=8NTaDBDdkYSqgM%253A%253BnZBSetkMn8uILM%253Bhttp%25253A%25252F%25252Fc4owners.org%25252Fplugins%25252Fforum%25252Fforum_viewtopic.php%25253F204284&source=iu&pf=m&fir=8NTaDBDdkYSqgM%253A%252CnZBSetkMn8uILM%252C_&usg=__TFd_LErmk7f_xC5XSo9lHIbF7wc%3D&biw=1664&bih=842&ved=0ahUKEwjm-YS7-qfWAhWnYZoKHeP0BOgQyjcIMQ&ei=KS68WabBIKfD6QTj6ZPADg#imgrc=hamMOH0iEzlmiM:&spf=1505504818976[/url]
da du skiftede indsugningsmanifolden, der skiftede du vel alle pakninger og evt også brugte noget flydende pakning for at gøre det super tæt


Manifold er skiftet af et værksted, så det går jeg ud fra at de har styr på, kan se der pakninger/oringe på faktura'en.

Luft og brændstoffilter er skiftet for nyligt.


Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Forfatter RE: oser stadig....
406st
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 500
Bopæl: Vejle
Tilmeldt: 24.03.11
Lagt på d. 17-09-2017 16:01
toyota skrev:
406st skrev:
Citat: "Den har oset siden jeg købte den for 2 år siden når jeg sparker til den, hvilket også kan ses på bagkofanger og bagsmækken."

Kald mig bare gnaven, men at køre flere år i en dieselhakker, der soder så voldsomt, at din kofanger og bagklap bliver svinet til er mig ret uforståeligt. Med 180 km dagligt bare til og fra arbejde plus det løse er din bils udledning af skadelige partikler og sod ikke i småtingsafdelingen.

Mon ikke, det er på tide at overlevere din bil til en specialist (autoriseret PSA-værksted) som kan udbedre fejlene.

VH


Der har den jo så lige været..... derudover forurener den ikke mere end den må nu, det er det sidste jeg gerne vil af med og som værkstedet ikke har kunnet kurere, med mindre jeg aflevere en blanco check og giver lov til at skifte dele indtil de rammer rigtigt.......


Essensen er, at din bil soder og forurener ud fra din beskrivelse. Sod = dårlige forbrændingsforhold. At man ved syn kun måler CO2 betyder ikke, at din bil ikke forurener. NOx-udledning er langt mere problematisk end CO2 er for levende mekanismer, men af meget underlige årsager måler man ikke NOx ved periodisk syn, hvilket bevirker, at mange mekanikere fusker med at deaktivere EGR-ventilen, hvilket naturligvis ikke er hensigtsmæssigt eller lovligt.
At NOx-værdierne ikke testes ved syn fritager ikke bilejeren fra at lege kispus med andres helbred og når man ikke selv er specialist på dieselmotorer, er man naturligvis forpligtet på at lade fagfolk servicere bilen, som kender motorvarianten indgående, som kan bruge diagnoseværktøj, foretage parametermålinger og tolke dem og derfor heller ikke behøver skifte dele i blinde.

Generelt om dieselmototorer:
Det er en udpræget misforståelse at dieselmotorer er ubetinget billigere i drift end benzinmotorer. dieselmotoren kræver mere vedligeholdelse og er en mere sart og fintfølende teknologi, som med utilstrækkelig service og vedligehold eller forkert kørselsmønster nemt kan blive en sodende og stinkende fornøjelse.

Vh


406 Pack st.car
Diagbox / PP2000 / Lexia og hjælper gerne med aktivering, udlæsning og sletning af fejl på Peugeot / Citroën i Vejle.
Redigeret af 406st d. 18-09-2017 06:25
Forfatter RE: oser stadig....
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2307
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 17-09-2017 17:04
Jeg kunne lige se at mit link ikke blev aktiv, de her vakuum ventiler kan finde på at hænge
https://www.youtube.com/watch?v=3Mty5n9UpF4


Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 555.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Forfatter RE: oser stadig....
toyota
Brugere

Antal indlæg: 190
Bopæl: Vordingborg
Tilmeldt: 15.06.15
Lagt på d. 10-10-2017 19:15
Har nu endelig haft tid til at komme videre, konen er også ved at være trær af at jeg tager hendes bil smiley

Fik lavet en måling på returolie på dyserne og der kommer dobbelt så meget op af dyse 1 end i de andre og dyse 4 giver meget lidt, så er ude i at jeg må have skiftet en dyse og så håbe det tager det sidste...

Dog lidt underligt at værkstedet bilen har været på, mente at det var dyse 4 der var problemet, kan dog godt se at ud fra tallene fra tester så virker det måske logisk
1: -1,14
2: -0,02
3: -0,35
4: 1,43



Peugeot 407 1,6 HDI SW fra 2004
286000 km på tælleren motor gået 100000 km
Tidligere løver:
Peugeot 206 1,4 HDI
Peugeot 309 Rallye ( savner den stadig )
Peugeot 205 1,4
Kan hjælpe med udlæsning af fejlkoder på sydsjælland
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark