Peugeot Club Danmark
 April 26 2018 15:22:12
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 7
Ingen brugere online

Antal brugere: 8,063
Nyeste bruger: Nadi88
Debatemner
Nyeste emne
løs ledning på batte...
Bremseskive minimums...
fartpilot - nu også ...
207sw 1,6hdi, vil ik...
Peugeot 407 sw 1.6 h...
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [600]
Konstruktionsfejl... [96]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
Se indlæg
Peugeot Club Danmark | Teknik | Motor og Transmission
Forfatter Partner Tepee HDi 90 HK - ekstremt ujævn gang - hakker
Vejby
Brugere

Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 17.09.17
Lagt på d. 17-09-2017 17:30
Min Partner Tepee 2010 med ca. 227.000 km er begyndt at køre meget ujævnt. Den hakker forstået på den måde, at den under kørslen ustandseligt giver ryk. Nogle ret kraftige. Som om den i 1/4 sekund mister kraften. Nogen gange kan den køre flere minutter uden tilfælde, andre gange rykker den hele tiden.

Bilen kører retningsstabilt. Et par gange har rykkene været så kraftige, at fartpiloten koblede fra, men jeg mistænker ikke fartpiloten som årsag - fejlen optræder også selvom jeg kører med pedaler.

Jeg kører dagligt 125 km i bilen primært i lave omdrejninger. Plejer at køre den op i højere omdrejninger et par gange om ugen i 10 sekunder efter opfordring fra synsmanden. Vist noget med sod i udstødningen, der skulle kunne forebygges på den måde.

I dag begyndte ESP så at melde fejl, og efterfølgende begyndte den at gå ud i tomgang.

Så vidt jeg kan mærke, så er der ikke noget hakkeri, når jeg slipper speederen, og den triller videre i fart. Jeg mistænker derfor noget i brændstoftilførslen eller EGR ventilen.

Men jeg kan umiddelbart komme i tanker om rigtigt mange ting, der kan være galt, f.eks.:
- EGR ventilen
- brændstofpumpen
- luft-, brændstof- eller oliefilter
- ESP systemet kan skabe hakkene
- sikringsboks eller computer defekt

Jeg har checket at der er olie nok på maskinen. Jeg får hældt dyserens i tanken ved hver service (senest for 16.000 km siden).

Jeg kører den selvfølgelig på originalt værksted. Men er der nogen herinde, der har gode bud på, hvad der kan være galt? Jeg vil jo nødigt skulle betale for 4 timers fejlfinding, og de så siger "det kan vi sgu ikke hitte ud af".

Jeg er tvivlende overfor om den bil holder 500 km endnu, og det er jo trist, da den har kørt fejlfrit indtil nu.
Forfatter RE: Partner Tepee HDi 90 HK - ekstremt ujævn gang - hakker
pug407aut
Brugere

Brugers avatar

Antal indlæg: 2294
Bopæl: Aalborg (Gandrup)
Tilmeldt: 28.02.11
Lagt på d. 17-09-2017 17:55
Det er ikke 10 sec med høje rpm der skal til, men derimod 10 min, og med høje rpm så er det 3000-3500 rpm vi snakker om
For at finde den fejl du har, så er en tester vejen frem på en moderne bil
Men i og med din er en 1.6 hdi, så er det typisk defekt EGR ventil eller tilstoppet EGR rør


Nu Peugeot 407 SW 2,0 xt hdi fra 05 med automatgear, 545.000 km
og alt i udstyr (AKA Fr. let på tå)
Før Peugeot 406 2,0 st med automatgear
Første køretøj en Renault 19 Chamade 1.4 GTS
Kan være behjælpelig med fejludlæsnin, aktivering af funktioner og små reparationer mm
Diagbox, PP2000, Lexia og VCDS (VAG) tester
Chef mekaniker, Dæk montør/Vulkanisør til daglig.
Forfatter RE: Partner Tepee HDi 90 HK - ekstremt ujævn gang - hakker
Vejby
Brugere

Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 17.09.17
Lagt på d. 17-09-2017 17:59
pug407aut skrev:
Det er ikke 10 sec med høje rpm der skal til, men derimod 10 min, og med høje rpm så er det 3000-3500 rpm vi snakker om
For at finde den fejl du har, så er en tester vejen frem på en moderne bil
Men i og med din er en 1.6 hdi, så er det typisk defekt EGR ventil eller tilstoppet EGR rør


Tak for svaret. Hvis det er EGR ventilen eller røret:
- hvad er gættet på omtrentlig reparationspris?
- vil jeg ødelægge noget mere ved at køre videre i et par dage?

Mvh..
Redigeret af Vejby d. 17-09-2017 18:05
Forfatter RE: Partner Tepee HDi 90 HK - ekstremt ujævn gang - hakker
Vejby
Brugere

Antal indlæg: 3
Tilmeldt: 17.09.17
Lagt på d. 25-10-2017 20:36
Opfølgning for interesserde: det viste sig at problemet var en defekt ØD giver. Altså den dims, der giver besked når stemplet er i øvre dødpunkt. Når den er defekt kan brændstofblandingen blive forkert, så forbrændingen sker på et skævt tidspunk. Så kan det give de her utålelige ryk i motorgangen.

Det autoriserede værksted skiftede den for ca 1.500 kroner, og bilen kører nu igen som ny :-)
Spring til debat:
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark