Peugeot Club Danmark
 April 24 2018 01:25:16
Navigation
Hjem / Nyheder
Artikler
FAQ
Kontakt os
Forum
Links
Søg
Besøgende
Gæster online: 4
Ingen brugere online

Antal brugere: 8,059
Nyeste bruger: GLehim
Debatemner
Nyeste emne
Fejl på luftindsugning
3008
Flotte indrammede pl...
207VTI 120 til salg
Radio skratter
Mest aktive emner
fartpilot - nu og... [597]
Konstruktionsfejl... [96]
407 blæser fint, ... [93]
Reparation af ESP [75]
antenne opbygning... [59]
ice installation
Ved installation af anlæg begås ofte nogle af de samme fejl. De fleste af os kan godt gennemskue at installere anlæg tror jeg, så i første omgang gider jeg ikke skrive en hel artikel om installationen.

Derimod vil jeg prøve at gennemgå de fejl der som regel er gengangere.

Først og fremmest skal du tænke over hvad du vil have af lyd i bilen. Der er jo ingen grund til at bruge 20.000 på et anlæg som du alligevel ikke kan brage af, fordi ungerne og konen altid er med på bagsædet.

Når dette er gjort vil jeg sige at du skal give dig god tid og ikke stresse processen. Hvis du har travlt med installationen bliver’ mange af connecteringerne sløsede, det bevirker at der feks’ ikke kan trækkes nok strøm.

De vigtigste connecteringer er strømmen:
Stelkablet må ikke være for langt. På min egen bil er mit 60cm langt, hvilket er ok da man de fleste steder hører at op til 1m er acceptabelt. Længden på kablet er dog ikke så vigtigt som fæstningen til stellet. Du skal ikke bruge en eksisterende stelforbindelse, da du simpelthen ikke vil kunne trække nok igennem denne. Sørg for at overfladen på dit stel er renset MEGET godt af og der er plads til din kabelsko/kabel rører på størst muligt overflade.

Pluskablet er også vigtigt. Du må ikke lave gennemføringer som bliver udsat for belastninger ved knæk eller skarpe hjørner. Har set utallige gange at folk trækker igennem åbningen ved en dør, således at kablet bliver trykket for hver gang døren lukkes. Giv dig tid til at trække det igennem kanaler og væk fra liniekabel/højtalerkabler.

Noget der skiller bil anlæg fra hjemmeanlæg er strømstyrken. Hjemme har du 230Vac af gøre godt med hvor du i bilen har ca 13Vdc. Når du har færre volt og gerne skal have den samme volume styrke ud af dit anlæg må der kompenseres ved højere AMP som trækkes fra batteriet. Dette kræver at du har nogle ordentlige kabler, hvis du bruger alm ledning er din bil en sand brændfælde.

Vedrørende sikringen som skal sidde på dit pluskabel. så er en god regel at bruge samme størrelse som der er i din forstærker. Sikringen skal sidde så tæt som overhovedet muligt på dit batteris pluspol, mit er ca 10cm fra.

Forneden har jeg lavet et diagram hvor du kan aflæse hvad din kabeltykkelse burde være, som hjælp når du skal ud og købe kabler.

Til sidst så skal liniekabler og højtalerkablerne trækkes væk fra dine strømkabler. Selvom du køber et liniekabel som er skærmet imod støj kan dit pluskabel sagtens skabe støj igennem da det trækker så meget strøm. Jeg selv, har trukket mine strømkabler i den ene side af bilen og signal kablerne i den anden side.

Der kan være mange andre grunde til hvis du har støj, men følger du nogle simple råd kan du som regel være heldig. Håber det her har hjulpet dig lidt på vej.

Foreslået af zapped d. august 05 2007 - 11:47:06

Skrevet af Thomas 307 SW d. august 06 2007 - 23:22:45 0 Kommentar(er) · 5793 Fremvisninger · Udskriv
Kommentarer
Der er ikke skrevet kommentarer.
Kommentér
Du skal logge ind for at kommentere.
Vurderinger
Du skal være registeret bruger for at kunne vurdere en tekst.

Log ind eller meld dig til.

Teksten er ikke vurderet.
Indlogning
Brugernavn

Kodeord



Er du ikke registreret bruger endnu?
Klik her for at blive det.

Har du glemt dit kodeord?
Få tilsendt et nyt ved at klikke her.
reklame
Alle sider er Copyright © Peugeot Club Danmark